Kalahari-Sesriem-Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Kalahari-Sesriem-Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Kalahari-Sesriem-Swakopmund

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

27 September 2014 | Namibië, Swakopmund

Dag 3 - van Kalahari naar Sesriem

Vandaag gaat het van de ene woestijn naar de andere. Van oost naar west, via centraal Namibie.
Aanvankelijk een saaie route. 70 km verharde weg door een glooiend woestijnlandschap met lage struiken en wat bomen. Dan wordt het onverhard. Dat gaat prima, maar het blijft wel wat saai. Af en toe zien we een kudde runderen of Numbische geiten -die met die grote hangoren- en wat bobbejanen, maar verder niks. We passeren een dorpje, waar we binnen 3-4 minuten al weer doorheen zijn. Dan gaan we een gebergte in en verandert alles. De bergen zijn grof en ruw, hoofdzakelijk bestaande uit hele grote stenen/keien. De weg slingerd zich er doorheen. En wat komen we tegen? Een eenzame fietser! Een Nederlander? Wie zal 't zeggen, maar een beetje gek moet je wel zijn om in dit afgelegen gebied te gaan fietsen.
Langzaam aan veranderen de bergen in bergen met begroeide hellingen, meer gravel dan enorme keien. En tussendoor verschijnen vlaktes met prachtig geelachtig helmgras. Het heeft een prachtige kleur. Je ziet de zon er in, anders kan ik het niet omschrijven. Er komen ook steeds meer bomen die er heel bijzonder uitzien. In veel zit namelijk een wevernest. En dan niet een kleintje, maar nesten van 1-2 meter doorsnede. Hele wevervogelfamilies wonen hier. Heel apart.
En dan midden in dit prachtige gebied staan een paar onopvallende huisjes/tenten. Door de tentdoeken lijkt het op een tent, maar feitelijk zit er een betonnen huisje onder. Heel stijlvol gemaakt. Het is vooral praktisch omdat in een tentje slapen in dit gebied niet geheel veilig is. Slangen (de 5 meest dodelijke giftigen slagen komen hier voor) en schorpioenen hebben het hier erg naar hun zin ... En onze 'tent' heeft een buitenkeuken! Wil je koken dan vul je een boodschappenlijstje in en vanuit een lodge even verderop wordt je braaipakketje afgeleverd. Alternatief is eten bij de lodge zelf. Wij doen beide. Vandaag eten bij de lodge, morgen zelf braaien onder de sterrenhemel.

Dag 4 - Sesriem
Sesriem is de toegangspoort naar de Sossusvlei. Beroemd om zijn rode zandduinen.
Super geslapen in ons woestijntentje. Je hoort wel de meest vreemde geluiden 's nachts. Uit allerlei verschillende afdrukken in het zand blijkt de volgende ochtend dat er blijkbaar 's nacht van alles rondscharrelt. Mmmm.
Al om 6.30 uur staan we voor de toegangspoort naar de beroemde vlei (vlei is het Afrikaanse woord voor 'pan', een platte vlakte). Het is nog 65 km rijden die naar men zegt het mooiste is bij zonsopkomst. En ja alles is waar wat men over dit gebied zegt. Als de zon zich laat zien, krijgt het gebied de mooiste kleuren en verandert het elke minuut dat de zon hoger komt. Tot 5 km voor de Sossusvlei rijden we om op een verharde slingerende weg met aan beide zijde zo'n 500 m vlakte bestaande uit allerlei soorten grassen en af en toe wat bomen. Aan 't einde van de vlaktes rijzen enorme oranje/rode duinen omhoog. In alle soorten en maten. Sommige zijn hoger dan 300 m. Door het zonlicht worden steeds intenser rood. De kammen zijn haarscherp. Aan de zonkant kleurt het zand rood, aan de andere kant valt de schaduw wat een spectaculair schouwspel is. Sommige duinen doen ons aan aan paramides denken, zo hoog zijn ze en zo scherp zijn soms de kammen. Andere hebben prachtige golvende vormen.
De hele route is omgeven door deze prachtige duinen. Adembenemend in de ochtendzon. En niet alleen de duinen. Ook de vlaktes zijn prachtig. We zien groepen springbokken lopen. Her en der zijn struisvogels en oryxen(spiesbokken -erg lekker overigens!) op zoek naar eten in de vroege ochtendkou.

De laatste 5 km kun je alleen maar afleggen met een 4x4 auto. Daar bestaat het gebied alleen nog maar uit los rood zand. Tijd voor Jos om echt in actie te komen. De hoge giering wordt ingeschakeld en we wagen ons in de enorme zandbak. De route slingert tussen lage duinen en bomen door. Er zijn allerlei hindernissen te nemen. We schudden alle kanten op, komen een keer vast te zitten, maar redden het uiteindelijk tot in de Sossusvlei.
Inderdaad een enorme vlakke vlakte omgeven door de duinen (waarvan er eentje beklommen wordt door een stel enthousiaste toeries). De vlakte is een soort grote zoutpan met 'n paar kale struiken en bomen, zo droog is het hier. Gemiddeld valt er hier slechts 1-2 maal per decennium regen, terwijl de temperatuur hier oploopt tot soms 50 graden. Bakken dus! De temperatuur gaat hier rap omhoog. Wij zijn er rond 10.00 uur en 't is al enorm warm. Of was het de stress van de 4x4 drive? ...

Begin van de middag zoeken we even verkoeling bij de pool in ons tentenkamp en eind van de middag als het minder heet is, gaan we nog de Sesriem canyon in.
En 's avonds dus braaien bij ons huisje terwijl de zon de woestijn in totale duisternis hult. Zodra de zon weg is, koelt het ook meteen flink af en is een lange broek en trui wel nodig. Al met al een hele mooie dag.

Dag 5 - van Sesriem naar Swakopmund

Ik kan me op mijn verjaardag geen mooier cadeautje wensen dan wakker worden met uitkijk op deze prachtige woestijn. Om verliefd op te worden!
Vandaag rijden we langs de rand van de Namib woestijn in noordwestelijke richting naar Swakopmund. Weer een heel afwisselende route. Vlaktes met weer dat prachtige gele gras, glooiende bergen, twee bergpassen in een heel ruw gebergte en als we uiteindelijk in westelijke richting gaan naar de kust zand, zand en nog eens zand. Van de Namib woestijn is slecht een heel klein deel toegankelijk en wij begrijpen nu ook wel waarom. Hier is echt nix meer behalve zand (en diamantmijnen!). Richting kust worden we overal omgeven door zandduinen. Hier wil je echt niet wonen.
Aan de kust bevinden zich alleen de plaatsen Walvis Bay en Swakopmund. In Walvis Bay wonen hoofdzakelijk mensen die in de mijnen werken. Swakopmund gaan we morgen verkennen.

• 27 September 2014 - 21:09

Nils & Olaf :

Fijne verjaardag!!

• 27 September 2014 - 22:06

Bas En Brigitte:

Hi Ingrid,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag! heel veel plezier nog samen Jos in Namibie.

Liefs Bas en Bri

• 27 September 2014 - 22:09

Ruud En Doki En De Meiden:

Happy birthday , Zusje. Veel plezier en geniet er van.

• 27 September 2014 - 22:56

Roland , Patricia En Kids:

hoi ing,
    proficiat met je verjaardag ,
    nog een fijne dag toegewenst, groetjes aan jos en nog een fijne vakantie.

• 27 September 2014 - 23:48

Ton:

Hallo Ingrid, van harte gefeliciteerd. Leuk om te lezen, zien het zo voor ons. En Jos maar schakelen. Groet Ton & Loes.

• 28 September 2014 - 09:27

Hetty:

Ja Ingrid, je hebt een prachtige verjaardag gehad,ook van mij nog de allerbeste wensen voor het komende jaar,maar eerst maar eens deze mooie reis maken
    dank voor het fijne verslag,kan me goed voorstellen hoe het zal zijn
    groeten Hetty,ook van Jessica en Melanie want die lezen natuurlijk mee

• 28 September 2014 - 10:18

Silvia:

Hoi Jos en Ingrid
    Leuk, de foto's erbij. Prachtig daar, dat zie je zo.
    De 4x4 vuurdoop goed doorstaan, dan zal het de rest van de reis ook wel lukken.
    Nie stressen nie.
    Groetjes!
    Silvia.

• 28 September 2014 - 15:08

Berta V. L.:

Viele Grüße aus Warbeyen und herzlichen Glückwunsch an Ingrid von Berta und dem Rest

• 28 September 2014 - 21:08

Gert En Tineke:

Hoi ingrid,

Nog gefeliciteerd. Weer super leuk om jullie belevenissen te lezen. Nog veel plezier en groet aan Jos. Gert & Tineke en kids