Kakadu - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Kakadu - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Kakadu

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

10 September 2015 | Australië, Kakadu

Dag 21: dinsdag 8 september, Katherine-Kakadu national park

We tanken de auto vol, kopen wat proviand voor onderweg en gaan richting Kakadu en Arnhemland....verder naar het noord-oosten kunnen we niet.
De bedoeling is dat we ons om stipt 14.45 melden bij de Border Store, net vóór de grensovergang naar Arnhemland.
De East Aligator River vormt de natuurlijke grens......Aligators?????
Nee krokodillen dus en de ontdekker van dit gebied heeft een foutje gemaakt door deze beesten aligators te noemen.
Klopt dus niet en iedere gids vertelt dit verhaal dan ook met smaak.
We arriveren op tijd, nemen een frisje en nog geen 5 minuten later komt onze host met zijn vrouw al aangereden.
Onze auto blijft staan bij de Border Store en we laden onze spullen over en stappen bij Andrew en Sylvia in en rijden naar de lodge.
Officiel mogen toeristen in dit gebied niet komen, maar wij zijn "op uitnodiging" en mogen er dus wèl in. De lodge heeft 12 tenten en wij zijn de komende dagen de enige gasten, tja het seizoen loopt ten einde.
Heeft wel het voordeel dat de complete "staff" voor ons ter beschikking staat en we kunnen vragen en doen waar we maar zin in hebben.
Eerst maar eens even opgefrist (prachtige badkamer in de tent!) en voor een sundowner een eindje het park in gereden met Andrew en Sylvia.
Hij kent de weg op zijn duimpje want is 30 jaar Ranger in dit gebied geweest, ging met pensioen, maar was er nog niet klaar mee.
Exploiteert nu dus deze bijzondere lodge waar alles inclusief is; ook de excursies.
De sundowner moet je je voorstellen als een borrel met hapjes, maar dan op bijzondere plaatsen, dit keer op een platteau aan een billabong, waar tot voor kort nog Aboriginals leefden. Deze hebben inmiddels o.m. de oude Ranger post betrokken en de families leven allemaal vlak in de buurt.
Omdat het allemaal persoonlijke vrienden van Andrew zijn raakt hij niet uitgepraat over de Aboriginal cultuur....hij blijkt een wandelende encyclopedie. Met name Big Bill (Neidjie) heeft veel invloed gehad en over hem is een special verschenen in National Geographic. Een DVD doet het allemaal na het voortreffelijke diner nog eens dunnetjes over.

Dag 22: woensdag 22 september, Kakadu

We worden al vroeg wakker...het is koud en we pakken een extra deken.
Van slapen komt echter niet veel meer, de wallibies liggen voor onze tent op het gras te spelen, ara 's krijsen de hele boel bij elkaar en tot overmaat van ramp komt een stel honden uitgelaten het terrein over rennen en proberen de wallibies te verschalken....geen enkele kans.
Met een forse terreinwagen gaan we het park in, over/door de rivier en dus Arnhemland in. De excursie is boeiend, de gids weet opnieuw van wanten en het wordt een leerzame dag. Het cultuurbesef over Aboriginals wordt weer verder aangescherpt.
Om circa 16.00 zijn we terug, gebruiken de sundowner in de op het terrein aanwezige Jacuzzi.....Yep! luxe bij de Aboriginals.
Opnieuw heeft Andrew een prachtig diner samengesteld en met een of meerdere glaasjes wij wordt het een gezellige avond.

Dag 23: donderdag 10 september, Kakadu - Darwin

Vandaag staat de verplaatsing naar Darwin op het programma, maar eerst maken we nog een boottocht van enkele uren op de East Aligator River.
Andrew zet ons af bij de Border Store en we nemen afscheid.
De boottocht voert ons de rivier op en ja hoor....het barst er van de krokodillen, veelal grote jongens van ruim 5 meter.
Enge prehistorische fuckers zijn het en je moet echt goed uitkijken.
Geen handje overboord of zo, want je bent gezien. Ogenschijnlijk liggen ze allemaal op het zand langs de oevers, maar niks is minder waar, ze zitten overal. In dit seizoen zijn er tenslotte al 2 mensen in dit gebied ten prooi gevallen aan deze rotzakken; in het totale Northern territory zijn 4 mensen gedood. Oeps.
Tegen de middag rijden we de 300 kilometer naar Darwin en da 's weer eens wat anders....grote stad met veel vertier.
Op advies van Andrew gaan we om 16.00 naar Mindil Beach.
Aan het strand is een groot park met een soort weekmarkt welke tot 23.00 duurt en naast marktkramen met allerlei snuisterijen vooral bestaat uit eettentjes met specialiteiten uit de hele wereld.
Veel aziatisch, maar ook spaans, italiaans, grieks en zowaar een pofferttjeskraam.....kom daar maar eens om.
Fantastische gerechten voor een paar centen en we hakken er een flink in.
Als de zon in de zee zakt trekt iedereen naar het strand en eet daar de gekochte lekkernijen. om daarna weer de weekmarkt op te gaan.
Muziek, entertainement en vooral veel mensen; hele gezinnen en veel kleine kinderen en iedereen geniet. Prachtig sfeertje.

Terug in ons hotel (prima internet) werk ik de verslagen bij en dat is nu ook klaar, maar opnieuw zonder foto 's en/of films; het lukt me niet wat ik ook probeer.
Morgen maar weer, nu eerst aan mijn 10e boek beginnen.