Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Katherine

Door: jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

10 September 2015 | Australië, Katherine

Dag 19-20: 6-7 september, Kununurra - Katherine

We verlaten de Kimberley regio en hebben 520km voor de boeg naar het stadje Katherine in de Northern Territory. Het is letterlijk 520km rechtdoor de Victoria Highway volgen. Onderweg drinken we wat bij het enige dorpje dat we tegenkomen Timber Kreek aan de Victoria River (vijf huizen, een campground, een general store en een pomp). Waarom zou een mens hier willen wonen?

Het verbaast ons dat zelfs op deze highway regelmatig gewaarschuwd wordt voor floodways. Zo ver kan blijkbaar tijdens het regenseizoen het water komen. Behalve deze weg is er ook verder niets. We komen misschien 30 auto's tegen en natuurlijk wat dode wallabies en koeien. En, wat denk je ... een fietser! Onvoorstelbaar. Het is -als we hem passeren in de ochtend- al 34 graden, er is hier nergens schaduw, geen voorzieningen en het is vanaf het punt waar we hem voorbijrijden nog 140km naar Timber Kreek. Volgens mij kun je niet eens voldoende water meenemen voor zo'n trip. Dit is echt een raadsel. Zou het soms dezelfde mafkees zijn die we vorig jaar in Namibië op de route naar Sessriem tegenkwamen?

We belanden in Katherine, een stadje met 11000 inwoners (goh, da's een derde van wat in de hele Kimberley regio woont). We blijven hier een dagje hangen om de Karherine Gorge (kloof) te zien.

Dag 20: maandag 7 september, Katherine

30km ten Noorden van Katherine stappen we op een boot op de Victoria River om door de beroemde Katherine Gorge te varen.
Een mooie tocht over de rivier en opnieuw krijgen we van onze gids heel veel informatie. Halverwege de tocht blokkeren rotsen de doorvaart, maar na een kleine wandeling ligt aan de andere kant van de rotsen een volgende boot waar we onze tocht mee voortzetten. Opnieuw heel indrukwekkend allemaal en de terugweg verloopt hetzelfde...... overstappen op de eerste boot en terugvaren naar het beginpunt.
De auto staat nog mooi op ons te wachten en we rijden terug naar het stadje Katherine waar we het museum bezoeken. Veel informatie over het verleden van de streek en met name over de overstromingen die daar hebben plaatsgevonden.
Met name die van 1998 heeft er flink ingehakt en werd wereldnieuws, omdat in de streek en de stad het water 2 meter hoog stond; een ware ramp en duizenden mensen zijn toen geëvacueerd en de stad moest opnieuw worden opgebouwd.
Veel aandacht wordt ook besteed aan de eerste en tweede wereldoorlog, Katherine was een legerbasis met militair vliegveld en vanuit hier werden de aanvallen op Japan ingezet. De Jappen op hun beurt bombardeerden de basis regelmatig....het ging er heet aan toe.
Daarnaast veel materiaal over de geschiedenis en de landbouw en industrie. Van alles heeft men geprobeerd te verbouwen tot en met pinda 's toe.
De winning van goud en uranium zijn vandaag de dag de belangrijkste industrieën.

's middags nog maar eens een paar uur geprobeerd foto 's aan de verslagen toe te voegen.....no luck en de heren van "waarbenjij.nu" laten niks van zich horen.
Ingrid kiest het hazenpad en gaat aan het zwembad liggen, tenslotte ben ik maar gevolgd, dan maar voorlopig zonder foto 's.

Morgen verder naar Kakadu National park; helemaal van de bewoonde wereld afgesloten en dus totaal geen bereik.

• 10 September 2015 - 13:06

Ernst Driessen:

Alles goed dus.Hoop dat het NIET gaat regenen en verder zo,geen gevaarlijke dingen doen!!

• 10 September 2015 - 14:11

Berry Van Der Beek:

Hè Jos,

Wel jammer van die foto's.
    Heb je de foto's al een via een Apple proberen te laden?:-)

Groeten van je favoriete schoonzoon en geniet iedere dag van de mooie trip.