The Gibb River Road (beef road) - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu The Gibb River Road (beef road) - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

The Gibb River Road (beef road)

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

31 Augustus 2015 | Australië, Kununurra

Dag 9: donderdag 27 augustus, Fitzroy Crossing - Imintji

Vandaag beginnen we aan het avontuur dat op Jos z'n Bucket list staat: de Gibb River Road rijden. In de volksmond hier ook wel 'The Gibb' genaamd.
The Gibb is een 800 km lange onverharde steenslag weg dwars door de Kimberley. De Kimberley is het uiterste Noordwesten van Australië. Het gebied heeft een oppervlakte van 16x Nederland en er wonen -let op- maar liefst 32.000 mensen! Niks dus. De meeste inwoners zijn aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van dit ruige land. De rest zijn veehouders, die op cattle stations wonen. Zo'n station is minimaal 1 miljoen acres groot (= 4000 km2) en heeft meestal tienduizend stuks runderen. Dit vee loopt in het droge seizoen -van april tot november- door het landschap. In november wordt het naar de station gedreven (vaak met een helicopter) en gaat het op transport voor vleesconsumptie. De Gibb is dan ook ooit 'aangelegd' voor de veetransporten. De dichtstbijzijnde buurman veehouder is vaak meer dan 150-200 km ver. Het is bijna niet voor te stellen hoe groots en wijds het hier is.

De Great Northern Highway buigt bij Broome af naar het Oosten, en gaat dan verder naar het noordelijke gelegen Darwin. Een mooie route, maar wie wat avontuur zoekt en dit wonderschone, vrijwel onbewoonbare gebied wil zien, rijdt The Gibb. Wij dus!
Het gebied is alleen tijdens het droge seizoen toegankelijk. Als de regens komen, lopen grote delen onder water. Omdat het hier zo ontzettend droog is -temperaturen variëren in het droge seizoen tussen de 25-50 graden-, is de rode aarde keihard. Gaat het flink regenen dan kan de grond het niet aan en zoeken de enorme waterpartijen zich een weg door beekjes en riviertjes, die binnen no time uitgroeien tot sterk stromende rivieren. De Gibb en tal van zijwegen worden dan overspoeld en rijden wordt dan levensgevaarlijk en kan niet meer. Daarnaast leven er heel veel krokodillen in deze afgelegen regio die de tijd van hun leven hebben als de kreekjes veranderen in kolkende watermassa's. De mensen die het hele jaar hier blijven wonen, raken geïsoleerd van de buitenwereld. Echt Aussie die hards dus.
We gaan nu dus richting einde van het droge seizoen, zondat we nog fatsoenlijk The Gibb kunnen rijden. Althans ...

Vanaf Fitzroy Crossing gaan we een onverharde verbindingsweg op de Kimberley in. Rode aarde, veel stof, veelal Eucalyptus- en gombomen, runderen en zon. 35 graden. De 125 km naar de Gibb valt niet tegen. De steenslagweg is goed te rijden. Later horen we dat grote stukken toevallig gisteren met shovels zijn geëffend. De weg was blijkbaar eerder deze week in slechte conditie. Nou ja, met onze 4WD zou het moeten lukken.

En dan komen we eindelijk bij de kruising met The Gibb. Yes! Onze eindbestemming voor vandaag is het Bell Gorge Wilderness Lodge, een tented camp vlak bij de Aboriginal gemeenschap Imintji. Het land van de lodge wordt gehuurd van de Aboriginals.
De route er naartoe gaat door het Leopold gebergte, een vrij groen gebied. Is het regenseizoen lang en erg nat geweest, dan blijft het hier gedurende het droge seizoen vrij groen. Wel stoffig natuurlijk van het verkeer op The Gibb, maar dat is hier overal zo.
De lodge is heel knus. Slechts 20 tenten (luxe, in die zin dat er een goed bed in staat en een heus badkamertje heeft met douche en toilet), die uitkijken op het gebergte. Was wel even schrikken en daarna lachen toen ik de toiletdrksel omhoog deed. Een groene woestijnkikker keek mij verschrikt aan -net als ik hem- en dook meteen terug de afvoer in. Oeps ... Hij is in ieder geval niet meer teruggekomen

• 31 Augustus 2015 - 22:51

Theo:

Dit is reizen met hoofdletters.
    REIZEN dus! Ik vind dit een van de mooiste gebieden op aarde.
    Hier heb ik eerst een week en later nog eens 3 weken rondgetrokken, een van mijn allermooiste reizen.
    Ook wat komen gaat: Bungle-bungles, omgeving Darwin, Lichfield en Kakadu.
    Volhouden zo, en geniet er van!
    Theo.

• 01 September 2015 - 16:54

Ernst:

Hallo alweer

Goed dat jos net een opleiding kikkers afmaken voltooid heeft in Polen!!!

Groetjes
    Ernst