Landencarrousel - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Landencarrousel - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Landencarrousel

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

13 Oktober 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 17: van Bagani naar Kongola

Na het ontbijt zeggen we dag tegen de Divava lodge en rijden 200 kilometer verder via de B8 naar het oosten. Daarna zouden ons nog circa 30 kilometer "gravelroad" resten, maar de weg blijkt onlangs geasfalteerd en is splinternieuw; meevallertje dus! Daarna weer de bush in op een zandpad wat leidt naar een splitsing: linksaf naar Lianshulu bush, rechtsaf geeft geen bestemming aan. Dan maar linksaf en kilometerslang volgt er behalve kuddes olifanten en zebra 's helemaal niks dan een slecht pad.
Uiteindelijk komen we bij Lianshulu bush en dan blijkt dat dit niet onze bestemming is.....we hadden bij de splitsing rechtsaf moeten slaan.
Terug dus en inderdaag direct na de splitsing vinden we Lianshulu lodge, waar we allerhartelijkst worden ontvangen....het ziet er weer prachtig uit en ligt direct aan de Kwando rivier, maar wel midden in de bush! We krijgen dan ook het advies om na 19.00 niet meer alleen over het terrein te lopen, maar altijd vergezeld van een bewaker. Olifanten en nijlpaarden komen regelmatig op het terrein en die kun je echt beter niet tegenkomen.
Internet is redelijk, maar de server van onze site is niet bereikbaar, wat ik ook probeer. Nou jammer dan!
We maken een boottrip op de rivier en een troep olifanten steekt vlak voor onze neus de rivier over; keurig rijtje en ze houden elkaars staart vast. Af en toe zie je alleen de slurf bover water als een soort periscoop en de kleintjes worden door de moeders geholpen. Hoe zulke enorme beesten dan toch weer vertederend en snoezig overkomen.
Het rommelt in de verte en rond 19.30 valt inderdaad een regenbuitje, dááár zat men op te wachten en de eigenaresse begint promt een regendans. Had ze beter niet kunnen doen, want na een kwartier houdt het al weer op.
Helaas blijven we hier maar één nacht en morgen gaat de reis verder naar Botswana.

Dag18: van Kongola naar Chobe (Botswana)

Allereerst de grens over, da 's dus Namibië uit en Botswana in...lijkt eenvoudig, niks is minder waar.
Gelukkig is het niet druk en de eerste controlepost verloopt vlot, gewoon formulieren invullen, hetzelfde nog eens in een boek stempels in de pas en dan naar de Botswaanse kant. Ook hier weer papieren invullen, boek invullen. stempel in de pas en verder.
Dan komt de vetrinaire controle wat inhoudt dat de auto door een bak met ontsmettingsmiddel moet rijden en wij de auto uitmoeten en met de schoenen door een bak ontsmettingsmiddel....verder gaat het weer.
Na een paar honderd meter rijden we Chobe national park binnen en ook hier wordt alles weer geregistreerd, daarna 70 kilometer verder naar Kasane een provinciestadje, waar we wat inkopen doen en geld pinnen.
De afspraak is dat we om 14.00 met een boot van de Savanna lodge zullen worden opgepikt en dat loopt op rolletjes, maar vóór we vertrekken moeten we eerst weer Botswana uit. Bij de douane formulieren invullen, stempels in onze paspoorten en we vertrekken over de rivier naar de lodge. Na één kilometer stopt de boot en moeten we eraf, een heuvel opklauteren en opnieuw de Namibische grensformaliteiten ondergaan. De beambte staat te bellen en laat ons rustig 20 minuten wachten. Daarna formulieren invullen, stempels in de pas en verder. We zijn weer in Namibië en onze boottocht duurt 40 minuten en is prachtig. De lodge ligt helemaal aan het einde van een serie lodges, de een nog mooier dan de ander, maar als wij aankomen blijkt de trip meer dan de moeite waard. Het voltallig personeel staat bij de ingang een welkomslied te zingen en de lodge is (all inclusive) geweldig!
In totaliteit maar 4 gasten en we maken kennis met Keith en Gill een Engels stel. Na de high tea maken de sundowner cruise en ervaren hoe veelzijdig en massaal de dieren dit gebied bevolken. Een waar vogelparadijs en als je denkt dat er één ooievaarsoort is, nou hier komen wel 5 of 6 soorten voor. Geldt ook voor reigers en roofvogels, met name arenden, havikken en valken. Gewoon te veel om op te noemen.....doen we dan ook niet, maar op ons maakt het een onuitwisbare indruk. Ook massa 's olifanten, nijlpaarden en krokodillen en natuurlijk waterbuffels, antilopen en verdere verwanten.
Het diner wordt gezamenlijk gebruikt en we maken ons op voor een volgende dag.
Internet is er niet, gemakkelijk dus en de verslagen moeten even wachten tot we in Zimbabwe zijn....overmorgen dus.
Straks nog een verslag van de afgelopen twee dagen en de foto 's.