Ballarat - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Ballarat - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Ballarat

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

26 September 2015 | Australië, Ballarat

Dag 37: donderdag 24 september, Apollo Bay

We zijn al ruim over de helft van onze reis en 'toim flois' zoals de Aussies dat zeggen. Vandaag voert de weg verder langs de Great Ocean Road en wel het laatste deel wat ook het mooiste is. De weg voert grotendeels vlak langs de oceaan en we weten dat aan de overkant van Bass Street Tasmanie ligt, maar het duurt nog even voor we daar zijn.
Het is vandaag prachtig weer en de weersvoorspellingen komen uit.....elke dag een of twee graden warmer, zodat we zaterdag de 20 graden halen; laat maar komen!
We stoppen regelmatig om van het uitzicht te genieten of gewoon een strandwandeling te maken. In Lorne lunchen we aan het strand en maken een praatje met een oud echtpaar. Hij negentig en zij niet veel minder. Ze komen vanuit Melbourne gewoon een dagje naar het strand en hebben de picknickmand goed gevuld. Uiteindelijk moeten we ons met een smoesje uit de voeten maken, want anders hadden we er nu nog gestaan denk ik. Toch leuk en het valt maar weer op dat de Aussies gezellig volk is en nooit te beroerd om een praatje te maken.
Eindstation is vandaag Torquay, waar we een camping aan de zee hebben uitgezocht.

Dag 38: vrijdag 25 september Torquay - Ballarat

Bij het verlaten van de camping raak ik met de spiegel een forse boomtak en de spiegel klapt dubbel. Geen probleem, want die zet je natuurlijk zo weer recht.....nou deze keer niet en we moeten naar de VW dealer in Geelong om de boel weer rechtgezet te krijgen. Niks kapot, maar rijden zonder spiegel kan nu eenmaal niet dus was dit uitstapje noodzakelijk. Omdat we naar Ballarat (landinwaarts) gaan, pikken we vanaf Geelong een binnendoorweg die weliswaar niet zo spectaculair is dan de Great Ocean Road maar nog steeds nieuwe dingen laat zien.
Opnieuw een pichnicklunch aan een meertje, lekker in het zonnetje en geen mens om ons heen. Da's nou het mooie van een camper: je stopt als je er zin in hebt en eten hebben we genoeg in de bus.
In Ballarat kijken we onze ogen uit. We dachten een dorpje aan te treffen zoals Arrarat omdat hier de goudkoorts rond 1850 ook is uitgebroken, maar we treffen een forse provinciestad aan met nog mooie gebouwen uit die tijd.
Ballarat heeft veel te bieden aldus de plaatselijke VVV dus hier blijven we een paar nachtjes. Geelong stond ook op het programma deze reis en wel om te kijken of er nog iets over was van de tijd dat mijn vader hier twee jaar heeft gewoond/gewerkt.
Zijn maat Jan Berns is hier blijven wonen, is getrouwd met de Autralische Nancy maar is al lang geleden overleden; het is onwaarschijnlijk dat Nancy nog leeft, want dan zou ze ver in de negentig moeten zijn. Broer Ernst is er een jaar of 20 geleden nog geweest met pa; misschien heeft hij een adres (Ernst: stuur even een SMS) en dan kunnen we op weg naar Melbourne misschien nog een stop in Geelong inlassen.
Een adres van de werkgever in Geelong hebben we ook niet en anders zouden we daar ook een kijkje kunnen nemen.

Dag 39: zaterdag 26 september, Ballarat

We zitten op een paar honderd meter afstand van Sovereign Hill en dat schijnt een attractie van formaat te zijn....daar eerst maar eens heen. We komen om 10.00 uur aan en er staat een flinke rij bij de kassa. Eerst maar eens informeren bij de kiosk.
Het blijkt een gigantisch amusementspark te zijn, zoiets als de Efteling, maar dan totaal in het teken van de goudkoorts en de zaken die zich daaromheen afspeelden.
Een paar uurtjes heeft geen zin en ruim 100 dollar daarvoor uitgeven, doen we ook niet. Het is ook hoogseizoen en schoolvakanties ... dus we besluiten alleen het goudmuseum te bezoeken en daarna en stad in te gaan.
's Middags lekker in de zon gerelaxed, wijntje, toastje en een goed boek maken de middag perfect.
Internet is opnieuw een drama, uploaden van verslagen of foto's is niet te doen. Jammer dan, misschien morgen (als het meisje jarig is).

• 26 September 2015 - 15:10

Joop En Aggie:

Lieve vacantiegangers, wat hebben jullie een geweldige, om nooit te vergeten, reis!
    wij reizen als we jullie reisverslagen lezen, helemaal met jullie mee, prachtig!
    geniet nog maar hoor, en bedankt alvast voor de verslagen.
    XXXXX joop en aggie, doeiiiiiii.

• 26 September 2015 - 17:37

Fleur:

Lieve Ingrid, van harte gefeliciteerd! Een mooier kado had je jezelf niet kunnen geven: wat n trip!!
    Nog bedankt voor je verjaardagskaartje. Dat je daar nog aan gedacht hebt!!
    Fijne reis nog en ik blijf lekker meelezen. Die mooie plaatjes denk ik er wel bij.
    Liefs Fleur

• 26 September 2015 - 18:57

Hetty:

Hallo jullie beide aan de andere kant van de wereld,het is zo byzonder om dat ook aan deze kant mee te mogen lezen en bekijken want er zijn toch steeds weer wat foto`s bij
    Ingrid van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat Jos toch nog wel een kleine verrassing voor je in petto heeft.Hèèl fijne verjaardagsdag
    groeten Hetty

• 26 September 2015 - 22:21

Silvia:

Hoi Ingrid
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet ervan!
    Groetjes en liefs,
    Silvia

• 26 September 2015 - 22:39

Theo:

Hallo Jos en Ingrid,

Ingrid, eerst gefeliciteerd met je verjaardag natuurlijk. Jos heeft vast wel een cadeautje bij zich!
    Papa heeft gewerkt aan de, toenmaals nieuw gebouwde, Shell raffinaderij in Geelong.
    Die raffinaderij is er nog steeds, maar het is wel meer dan 60 jaar geleden dat hij daar werkte!
    Mooi stuk Australië waar jullie de laatste week geweest zijn, maar voor mij zijn de Kimberlys toch het mooiste, hoewel totaal anders natuurlijk. Smaken verschillen.

Mooie reis verder.
    Theo.

• 27 September 2015 - 20:08

Joop En Aggie:

Live jarige ingrid, van harte gefeliciteerd met je verjaardag daar in dat verre land.
    wij nemen wel een neutje erop hoor!
    ook nog hartelijke dank voor de kaart , waarp een mooie postzegel voor jopie.
    geniet nog volop daar. XXXXXXXJoop en aggie.

• 27 September 2015 - 21:23

Ton:

Hoi Ingrid (en Jos ook) van harte gefeliciteerd. Mooie reis en verhalen, reden om ook eens zo'n reisje te boeken. Let op met die campings aan zee daar of ruil je camper om voor een amfibievoertuig. Groeten van Ton en Loes.

• 28 September 2015 - 17:52

Bas En Brigitte:

Hi Jos en Ingrid! Mooie verhalen weer, erg leuk om jullie te volgen. Ingrid nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hebben een borrel op je gedronken! Liefs B&B xxx

• 30 September 2015 - 15:59

Marjorie:

Lieve Ingrid en Jos,

Allereerst Ing, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Beetje laat, ik weet het. Heb weer genoten van de fantastische reisverhalen. Jullie maken ook weer van alles mee. Dat verhaal met die grote kangeroes in het donker op de camping.....brrrrrr. Ik had het op een lopen gezet!
    Geniet en beleef.

Liefs,