Toeren door centraal/westelijk Pilion - Reisverslag uit Áfissos, Griekenland van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Toeren door centraal/westelijk Pilion - Reisverslag uit Áfissos, Griekenland van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Toeren door centraal/westelijk Pilion

Door: Ingrid en Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

29 September 2016 | Griekenland, Áfissos

Dag 8 maandag 26 september: Agio Iaonis

Luieren vandaag. Lekker met een boek aan het zwembad, ons kleine rode katje erbij, wie doet je wat. In de namiddag nog ff naar het strand karren (is maar een klein stukje berg af, maar om te lopen erg steil) voor een strandwandeling, een kop thee en een biertje. Heerlijk hoor. Het wordt hier 's avonds ook vroeg donker, maar in de zon is het nog heel aangenaam eind van de middag. Er is maar een handjevol mensen op het strand. De lokale dorpbewoners nemen nog een duik in de zee en een paar honden rent al spelend het strand op en neer.

Dag 9 dinsdag 27 september: Agio Ioanis - Afissos

We worden wakker van een raar geruis; het regent en niet te weinig ook.
De buienradar geeft aan dat er in Europa een bui valt en laat dat nou net bij ons zijn. Niks luieren dus vandaag, want Ingrid is jarig en we verhuizen van de oostkust van Pilion naar de westkust.

Een verrassingsontbijt wordt om klokslag 08.30 uur in ons huisje afgeleverd en Ingrid dacht nog wel dat er dit jaar geen verrassingen te beleven waren ... wel dus!
We hebben al op veel mooie plaatsen op de wereld haar verjaardag gevierd. Dit jaar weer een mooie locatie aan het rijtje toegevoegd.
Na het ontbijt pakken we de koffers en gaan op weg. Hemelsbreed is het maar een kilometer of 50 maar we doen er toch een kleine 2 uur over om in Afissos te komen.
Een prachtige route voert ons dwars over Pilion door de bergen en inderdaad aan de andere kant van de berg is het droog en prachtig weer. Hier blijven we een week en gaan het westen en zuiden van het schiereiland verkennen.

Ons tweede verblijf is qua opzet totaal anders en moderner, maar ligt prachtig tegen de heuvels tussen de olijfboomgaarden met een adembenemend uitzicht op de Golf van Pagasitikos. In de verte is het stedelijke Volos nog zichtbaar, maar ook de zuidpunt van Pilon is goed te zien. Relatief klein schiereiland dus, maar door de bergen en slingerwegen zijn de afstanden in tijd toch behoorlijk.
's Avonds blijkt ons restaurant (op 10 meter afstand en geen 100 treden) een meer dan uitstekende keuken te hebben. Nou hier komen we de week prima door.

Woensdag 28 september: Afissos - Neochori - Milies - Vizitsa - Afissos

Dat ze hier een uitstekende keuken hebben, hebben we gisteravond al ontdekt, maar het ontbijt bevestigt dit nog eens. Een karakteristieke Griekse heer op leeftijd met een bijna zilverkleurige kop met dik haar, vertelt met passie wat hij allemaal voor ons heeft gemaakt. Een greep uit de keuken: maar liefst zes (!) verschillende hartige 'taarten/koeken', zoetigheden van een verse 'apfelstrudel'-variant tot kleine macarones, Griekse salades, fruitsalade, yoghurt, diverse geurende broodsoorten. Te veel om op te noemen en alles natuurlijk vers. Soms is keuzes maken moeilijker dan je denkt ...

Voldaan van al het lekkers gaan we op pad. Een route door een aantal dorpjes op de westkant van de mountain. Neochori is vooral bekend om zijn leisteen. Alles in dit plaatsje is dan ook gebouwd van steen: huizen, straatjes, het dorpsplein, het kerkje, fonteinen. In alles is het mooie gesteente verwerkt. Het mooiste is nog de dakbedekking van de huizen. Op het schiereiland hebben alle gebouwen een dak van ofwel rode pannen, ofwel leisteen. Dit is een heel mooi gezicht tussen de begroeiing op de hellingen. Sowieso worden huizen en gebouwen hier voor Griekse begrippen goed onderhouden. Dat zie je ook wel anders in dit mooie land.

Milies is een bekend en redelijk groot plaatsje. Het is bekend door zijn 'Mountzouris', wat zoveel betekent als 'de oude trein'. De legendarische trein van Pilion is in de 19e eeuw gebouwd om het commerciele centrum van Volos met de dorpen van Pilion te verbinden. Inmiddels is het een historisch monument. Sinds 1996 rijdt de trein in de zomermaanden een route door de overweldigende natuur door tunnels, over ravijnen en stenen boogbruggen. Waarschijnlijk gaan we komend weekend met dit stukje historie mee.
In het centrum (lees dorpsplein met z'n inmiddels welbekende kerk, reusachtige bomen en tavernes) bezoeken we de kerk van Taxiarches (kerk van de aardsengelen). Hij is helaas gesloten, maar de priester die bij een van de tavernes zitten te keuvelen, is bereid de kleine deur voor ons te openen. Inderdaad de moeite waard. Volgens de overlevering is dit een van de weinige kerken ter wereld waar de zodiac is afgebeeld. Of dat waar is, is natuurlijk de vraag. Blijft overeind dat het een prachtige schildering is, en het interessant staat in de lokale reisgidsen.

Ook brengen we nog een bezoekje aan de lokale bibliotheek met duizenden werken die gered zijn tijdens de Turkse bezetting, en een lokaal museumpje. Lunch op het levendige dorpsplein en verder naar Vizitsa.

Nu het na tweeen is, is Vizitsa uitgestorven. Siesta. Al is het hier op de berg eind September echt niet meer zo warm, de dorpelingen houden zich blijkbaar aan het traditionele dagelijkse ritme. Betekent dat het kerkje op het plein gesloten is, alle zitjes onder de geelkleurende bomen leeg zijn, de deuren en luiken van de tavernes tot 5 uur dicht zijn en er zelfs geen hond te bekennen is. Jammer, want het is een innemend pleintje met het prachtige witgeschilderde en goed onderhouden Orthodoxe heiligdom en marmeren fontein.

We vervolgens de route over het centraal/westelijk deel van Pilion. Doorkruisen nog verschillende verspreid gelegen dorpjes en stappen her en der uit om van het geweldige uitzicht over de westkust en de Golf van Pagasitikos te genieten. Uiteindelijk slingeren we weer naar de kust en buigen in Afissos weer af omhoog door de olijfboomgaarden naar ons kleinschallige hotel.
Vanavond eten we verse calamaris van de gril. Oh, zo fijn!

• 30 September 2016 - 09:46

Hetty:

ja ,nu kan ik weer meegenieten
    nog fijne dagen
    groeten Hetty