Zon, zee en Grieks tafelen - Reisverslag uit Aígina, Griekenland van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu Zon, zee en Grieks tafelen - Reisverslag uit Aígina, Griekenland van Jos en Ingrid - WaarBenJij.nu

Zon, zee en Grieks tafelen

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Jos en Ingrid

15 Oktober 2016 | Griekenland, Aígina

Dag 23: dinsdag 11 oktober - Souvala

We zitten goed en wel te ontbijten op ons balkon, of het begint te regenen. De temperatuur is prima, maar er hangen een paar donkere wolken boven het eiland. Later wisselen zon en regen elkaar af. Aldus brengen we de dag grotendeels op het balkon door met lezen, puzzelen, spelletje doen.

Vanavond eten we bij wijze van afscheid van de laatste Millingse vrienden die morgenvroeg vertrekken, bij Theo, het souvlaki restaurantje aan de haven. Ook een aantal Griekse vrienden schuift aan. Het is weer droog en helder en over zee uitkijkend beschijnen de duizenden lichtjes van Piraeus en de Griekse hoofdstad de kust van het vaste land. Het blijft elke avond weer een fascinerend uitzicht.
De avond krijgt een muzikaal tintje als Theo zijn bazouki te voorschijnt haalt en een andere Griek een gitaar. Live muziek aan tafel. Na het eerste nummer tovert een Engelsman uit Londen, die 42 jaar geleden voor een Griekse schone viel en sindsdien elk jaar hier komt en naast ons zat te eten, ook een gitaar te voorschijn en brengt het drietal met veel plezier een aantal Griekse songs ten gehore. De Griekse Anna vult aan met haar zang. De muziek trekt nog wat lokale gasten, en 't wordt weer een gezellige avond.

Dag 24: woensdag 12 oktober - Souvala

Nu ook Ton, Loes, Toon en Annie zijn vertrokken, zijn naast ons alleen Herman en Conny er nog en Joachim en Susanna van de Bodensee. Vandaag een dagje bij de pool. Het is steeds zo rond de 25-27 graden. Perfect. Lekker luieren en lezen en af en toe een duik om af te koelen.

Dag 25: donderdag 13 oktober - Souvala

Ondanks een stevige wind gaan we toch naar het strand. Omdat onbeschut in de zon te heet is, zetten we toch strategisch een parasol bij onze ligbedjes op in de hoop dat hij de wind kan trotseren. Het lijkt goed te gaan, totdat uiteindelijk een windvlaag het doek toch te pakken krijgt, het ding uit de voet optilt en in zee blaast. Oeps. Toch vervelend om hem zo maar te laten gaan ... En dus sprint ik er achter aan, klauter over een paar rotsen de zee in en grijp hem vast. Inklappen blijkt nog een aardige uitdaging nu de wind steeds weer grip op de grote lap stof probeert te krijgen. Uiteindelijk lukt het en Jos sleurt hem weer op het droge. Opnieuw opzetten heeft geen zin, want de wind laat het er nog niet bij zitten.
Ander alternatief. Ligbedden op de nek en verplaatsen naar een stukje verderop onder een boom. Dat werkt beter.

Eind van de middag wippen Joachim en Susanna aan. Susanna is twee dagen ziek geweest en waagt zich voor het eerst met een wandelingetje naar het strand weer in de frisse lucht. De wind is gaan liggen en we blijven met z'n viertjes hangen bij de Beach club. Het terras ligt een twintigtal treden boven het strand en je hebt er mooi uitzicht over de baai.

Begin van de avond treffen we Herman, Conny, Joachim en Susanna op een terrasje aan de haven van Aegina-stad, waar we met een Ouzo en tussen de levendigheid van de boulevard, genieten van de zonsondergang. We gaan eten bij een vrij nieuwe taverne vlak bij de haven gerund door een paar ambitieuze jongelui. Het is een heel gezellige tuin van een kleurrijke villa met groene luiken, waar veelal gerechten afkomstig van Kreta worden geserveerd. We proberen allerlei onbekende gerechten uit. Het loopt er langzaam vol met Grieken en rond 22.00 uur komt er ook livemuziek bij, en schuift ook Heidi, een Oostenrijkse vriendin van Conny die hier woont, aan. Rond 24.00 uur komen er nog wat muzikanten bij; het gaat hier blijkbaar tot in de late uurtjes door. Helaas moeten we dan gaan, want per toeval horen we dat er op donderdagavond buiten het seizoen geen taxi's meer zo laat rijden. Oeps, daar hadden we ff niet aan gedacht.
Toch lullig als je 's nachts nog 11km naar huis moet lopen ...

Dag 26: vrijdag 14 oktober - Souvala

Het is vandaag windstil en dus slenteren we weer op onze slippertjes het straatje uit naar het strand. We zijn de enige vandaag. Het seizoen loopt op z'n eind. De jongens van Beach bar Banjo Banjo beginnen de eerste spullen op te ruimen voor de winter. Zij proberen vanaf volgende week tot het nieuwe voorjaar werk te vinden in Athene om dan weer terug te komen en alles weer te voorschijn te halen.

Zonder wind is het behoorlijk warm en de baai ligt er prachtig bij. Meters ver kun je nog de ribbels op de zandbodem en de vissen zien. We zijn vandaag de eerste die het water in waden. Later op de dag komen de lokale 70+'ers hun dagelijkse baantjes trekken en nemen wij afscheid van de Banjo-boys. 'See you next year perhaps', klinkt het vrolijk als we het strandje verlaten.

Vanavond zijn we uitgenodigd bij Anna en Thanasses die op loopafstand wonen in een prachtig huis tegen de heuvel. Zij zijn de buren van onze vrienden die hier jarenlang een huis hadden. En ook hier wordt weer gegeten en gedronken met bekende en voor ons nog onbekende Griekse vrienden. Een geweldig sfeertje. Met z'n veertienen aan een lange tafel op het balkon met zicht op Athene en een volle maan. Tien katten die om de tafel struinen, en levendige gesprekken in het Nederlands, Grieks, Duits en Engels. Soms met handen en voeten, maar dat maakt het alleen maar leuker.

• 16 Oktober 2016 - 09:13

Hetty:

wat een mooi weer,zal jullie even tegenvallen als je weer terug bent in de buurt van ons koude kikkerlandje
    veel plezier nog
    Hetty

• 16 Oktober 2016 - 12:26

Rianne:

schitterend Ingrid,

een pracht herinnering erbij gesprokkeld.
    goeie reis terug en bedankt voor de inspiratie.

tot snel
    Rianne

• 16 Oktober 2016 - 22:02

Fleur:

Heerlijk om zo weer mee te mogen genieten van al jullie belevenissen!
    Goede reis terug en tot gauw! Liefs Fleur